Het weeshuis en gastgezin, week 3

'Daar loop ik dan vroeg in de ochtend; m'n slippers aan mn voeten op de Afrikaanse grond, 2 kleine lieve donkere kindjes aan mn handen. Als ik 3 extra handen had gehad zaten de rest van de kleine lieve donkere kindjes ook aan mijn handen. Ik hoor links van mij heel zacht zeggen: 'Pitaaahaaahaaaa or Adwoaaaahaaaa.... thats your naaahaameeee'. En 't andere kindje zit hartverscheurend, maar eigenijk ook heel schattig te huilen'

ja, ik ben eindelijk in mijn weeshuis en gastgezin beland. Hiervoor heb ik nog een flinke tocht achter de rug. Vrijdag 16 feb ging de wekker: 'Pieep.. Het is 4 uur, tijd om op te staan.... het is 4 uur tijd om op te staan'. EUH ja dat kan mijn wekker wel zeggen, maar zo voelt het niet! Anyway, het afscheid met het gastgezin van afgelopen week was nog best lastig. Mary, little sister, begon te huilen en ik voelde ook een brok in mn keel.... dat wordt nog wat over 2,5 maand in mijn gastgezin! Rond half 6 zat ik in een bus.. jaaa een echte luxe bus! Nadat ik 13 (LANG!!) uur in de bus heb gezeten kwam ik eindelijk bij mijn gastgezin/weeshuis aan.

Het eerste wat ik zag, was Krista.. een andere volunteer! Super fijn dat ze me opving om mij een beetje de weg te wijze. Het 2e wat ik zag, waren kinderen.... een stuk of 18 donkere lieve kinderen. Jaaaa... het gastgezin zit in het weeshuis! dus vanaf nu heb ik alleen maar kinderen om me heen de komende 2,5 maand. het is maar goed dat ik een van de grootste kindervrienden ben :).

De eerste avond was heel speciaal. Ik zat op de bank met little Bernice (4 jaar oud). Ze zat, lag, op mn schoot en ze viel vervolgens snel in slaap op mijn schoot. Er kwam een hele grote golf 'geluk' over me heen. vervolgens heb ik haar naar bed gebracht...waah het liefs was ik er zelf naast gaan liggen, wat een lief kindje. Mag je lievelingetjjes hebben? want ik ben echt helemaal weg van haar

Het weeshuis en gastgezin is voor termen Afrika best luxe. Het si gewoon een huis en ik deel mijn kamer samen met Krista. Ondangs het wel 'luxe' is ligt mn kamer naast een stuk of 5 stinkende geiten en ik gok wel een stuk of 30 konijnen... aaaah ik hou van koonijntjes!! ik vrees alleen dat deze 30 konijntjes niet bedoelt zijn om te knuffelen... maar eerder als maaltijd. OKE ik ben echt heel erg mijn best aan het doen om me inteburgeren in Ghana. Maar konijn eten? Nee eeeecht niet!

De kinderen vind ik geweldig, maar dit had ik niet anders verwacht eigenlijk. Gistermiddag is er weer iets moois gebeurt wat ik graag met jullie wil delen :)
Eli is een wees van 13 jaar oud. Ze lijkt eigenlijk we 20 jaar, ze werkt ontzettend hard en zorgt voor alle kinderen & t huis. Het viel me gelijk op dat ze niet echt kind kan zijn, dat doet me pijn om te zien. Hier kan ik op lang termijn geen verandering in brengen... maar ik kan wel proberen dat ze soms even kind kan zijn. Zoals gister.... Ze liep door de gang omdat ze weer iets moest schoonmaken, ik hoorde muziek en begon ineens heel raar naast haar te dansen. Binnen 10 seconden stonden we samen, zonder enige schaamte, heel raar en leuk te dansen in de gang. Geweldig toch?

Waar ik me van te voren in NL al op had voorbereid was dat er hier in Afrrika wordt geslagen. Oke, nu ik het in het echt zie merk ik dat ik hier ontzettend veel last van heb. De kinderen worden geslagen door de ouderen, maar ze slaan elkaar ook soms zo ontzettend hard. Ik kan hier slecht tegen en 't doet me pijn als i het zie. Ik hoop dat ik hier op een geven moment minder last van ga krjigen... (iemand tips??)

Ohja wat trouwens ook ontzettend gaaf moment was, is ht volgende:
Vanuit NL had ik allemaal cadeautjes mee genomen, het was zo geweldig om dit te geven. Stel je het je weer even voor:
'Ik zit op de bank met allemaal kindjertjes om mij heen. Iedere keer als ik iets uit mijn tas haal hoor ik' aaaah ' of 'ooooh'.... en dan...... haal ik er 3 dvds uit van MR Bean en wordt iedereen helemaal gek: 'WAAAAAAAAAAH' HE'S GREAAAAAAT! owheoeoeoeoeeh'. The hostmommy ging zelfs uit haar dak. :) Op het einde gingen ze een liedje zingen:G 'Thankjoeeeeee Tahnkoejoeoeeeee... Dankjeweeeel Dankjeweeeel... Medaaasieeee Medasieieieee'.
Dit was weer een heerlijk moment.

Aankomend weekend ga ik naar het Mole Park.. Dit ligt n het noorden. Ik ga samen met nog 4 andere vrijwilligers. Ik hoop hier olifanten en andere grote beesten te zien. Daarbij ga ik slapen in n hutje van klei en buiten in n hok douche.. geweldig toch? Kan niet wachten!

Hoop dat alles goed met jullie gaat :), denk best veel aan NL en ik vind het een geweldig land. Ik hoorde rouwens dat daar nu ook zon is? Heb ik jullie gestuurd!!! :Dhihi hou jullie taai daar in NL
knuffels,
Adwoa, Peter, Pida (jaa zo noemen ze mij hier ook), Obruni(blanke), Sister of... Pita :)

Reacties

Reacties

Renee

Jeetjemina, ik zie het helemaal voor me! Geweldig, verder niks over te zeggen.
Heel veel plezier deze week! Succes met inburgeren en konijntjes eten.

Lieeeeefs

Fri

Heel Afrika houdt van jou!
Pas maar op,

Fri

Lotte

Super Piet! Heerlijk verhaal weer.
Die verhalen over die kindjes, te lief!!!
Bedankt voor de zon!

Liefs!

P.s. Konijn valt best wel mee hoor...

oma

Een tip voor de meppende kinderen ? Dans Pita... Dans en zing. Misschiern vergeten ze dan hun boosheid.
Heb veel plezier aan jouw verslag !
Hou je haaks he ?!
Dikke zoen van mij.
Oma

Eveliene

heey chick!
leuk om weer wat van je te horen :-)! de dingen die leuk zijn kei goed onthouden en dat van die konijnen en slaan tja ik weet ook niet goed hoe ik zou reageren je kan er niks aan doen, maar daarna kan je de kinderen wel opvrolijken met je heerlijke lach en lekker dansen!
De zon schijnt hier inderdaad en ik ben zelf druk bezig met Amerika ofcourse! ondanks dat ik zelf al half daar ben, ben ik nog steeds druk bezig met interviews afnemen!
Hoop volgende week mijn visum aan te vragen in Amsterdam :-)!
Nou meid ga genieten enneeeeeee what's you address?!?! Let me know pleaseeeee! :)
Onwijs veel knuffels voor jou!!!
xxx
eef

Tosca

Pietje! Klinkt allemaal al zoo leuk! En echt helemaal jouw ding:D:D
Over die konijntjes, neem ze maar mee in het vliegtuig straks! we hebben nog een zolder over hier he;) weetjehoecool, gaan we konijntjes fokken!
xxx

Yvonne

Ha die Pita, wat een heerlijk verhaal nu toch weer. Tja en dat slaan: wat zou je ervan zeggen om elke keer als je het ziet heel kalm maar verwonderd iets te zeggen als: heee wat doe je nu? Je kan toch veel beter lief zijn voor elkaar? Give her a hug to make it better. Zoiets, dacht ik. Dan weten ze dat het niet normaal is, dat er mensen zijn die het naar vinden om te zien. Dat mag best en wie weet helpt het ook nog. Als je het leidinggevenden ziet doen (krista vertelde daar al over) dan zou ik hetzelfde doen, met misschien er bij: bij ons mag dit niet en ik vind het heel naar dat jullie dit hier zo doen. Wat vind je ervan? Je bent zo lief en zonnig, als je dat erin kan houden terwijl je het zegt dan kan het bijna niet als beledigend worden opgevat. Alleen maar dat je geschokt bent. Ik vind het ook zo naar dat dit soort geweld te maken heeft met macht: het begint bij de belangrijkste volwassene en voor je 't weet gaat het door tot de kleinste, kwetsbaarste. een rden is niet eens nodig.
De foto 's laten zien hoe het komt dat je meteen van ze houdt. Je sluit ze in je grote hart en ze genieten ervan, zoveel is wel duidelijk. Dag lieve meid, wat zullen ze blij zijn met jou. en wij missen je!! reken maar. Plenty hugs, Yvonne

Sandra

Hey Jij!!
Ik begin met een dikke knuffel van die Belg!!!
Wat wordt ik iedere keer zo blij van dit alles te lezen. Het raakt me echt iedere keer opnieuw!!
Wat betreft het slaan dat wordt je helaas gewoon. Dat is net zoals je in een bejaardenhuis werkt en er sterven mensen waar je een goede band mee had. Je geraakt daar bestand tegen! HELAAS wel!! En zoals je oma al zei lekker dansen en hun afleiden en gelukkig maken! Is het dan echt allemaal zo in hun cultuur? Erg eigenlijk!!
Oh ja konijn eten valt best mee hoor je moet gewoon zorgen dat je niet weet dat het konijn is dan is het net kip ofzo. Daar kom je wel overheen!!! Veel sterkte pietiewietje je doet daar echt een bijzondere ervaring op! en als afsluiter nog een dikke knuffel! xxx

Mehran

Hoi sister Pida, Ik hoop natuurlijk dat je niet aan gaat wennen " fysieke geweld", maar accepteer dat daar anders aan toe gaat. Wees sterk, geniet en laat de kinderen genieten. :) gr Mehran

linda

Ach Pita, wat vreselijk leuk om op deze manier een stukje van je reis mee te beleven! Bedankt daarvoor!
Kan me voorstellen dat je erg geniet van de kinderen en de kinderen ook zeker van jou!!
Veel plezier nog toegewenst!! Geniet ervan,

kus, Linda

Antoinette

We hebben elkaar alleen op de Zonnewende gezien, maar had ik geweten dat je naar Ghana zou gaan, dan had ik je heeeel veeeel kunnen vertellen.
Ik ben er afgelopen zomer geweest voor onze stichting Kwame.
Heel herkenbaar wat je schrijft en zo leuk om te lezen hoe jij het ervaart.
Geniet ervan en geef je ogen de kost, knuffel zoveel als je kan want dat zijn ze niet zo gewent en al helemaal in een weeshuis niet. O ja die voeten op de foto zo zie je er al snel uit van al dat stof en die vuiligheid die letterlijk aan je blijft plakken.
Probeer het slaan te negeren, want het hoort bij hun cultuur, je geeft ze gewoon een extra knuffel.
Nog veel plezier daar,
Antoinette Valkenburg

lambert simons en claudia blanken

Van Harte! En nog vele jaren!
Verheugen ons op de foto's!
Grtz vanuit bijna weer vriezend Nederland...
C & L
:)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active