Goodbye Ghana!!!!

'If you talk to a man in a language he understands, that goes to his head.
If you talk to him in his language, that goes to his heart'
-
Nelson Mandela -


'Deel je brood en het smaakt beter. Deel je geluk en het wordt groter'
- Phil Bosmans -

'Pas als je de moed toont om je eigen weg te gaan, toont de weg zich aan jou'
- Phil Bosmans -

'Het is een gevoel dat te vergelijken is met verliefd zijn. Alles klopt; de lach, ogen, moedervlekken en de stem. Zelfs haar rommelige handschrift en sokken zijn doortrokken van liefde. Zo zijn ook de armoede, modderwegen en tropische regenbuien onlosmakelijk verbonden met Afrika. Afrika is besmettelijk.......'
- Steven van de Vijver -

De dag voordat ik vertrok zat ik achter mijn snelle laptop om mooie uitspraken te zoeken, ik wilde ze gaan gebruiken voor mijn blogs...uiteindelijk heb ik mijn eigen ervaringen iedere keer in een stukje dikgedrukt en schuingedrukt verteld. Toch wilde ik deze uitspraken met jullie delen omdat ik ze mooi vind en ze kunnen je echt aan het denken zetten. (mij wel in ieder geval)

Het zit er echt bijna op..... Morgen om 22.10 (ghaneze tijd, dus 00.10 Nl tijd) vertrekt mijn vliegtuig en om 07.00 (NL Tijd) kom ik aan in Nederland.Heel bizar als ik het zo type en het dringt ook totaal niet door volgens mij. De afgelopen week was heeerlijk ontspannend, en dat was ik precies nodig had.

Woensdag ben ik aangekomen bij Green Turtle Lodge, dit is een lodge aan het strand. http://www.greenturtlelodge.com/
In de namiddag ben ik daar aangekomen en wie lag daar heerlijk op haar luie kont te slapen?! Eviiii!! Dit is een andere vrijwilliger die ik hier de eerste week in Ghana heb ontmoet (en ik heb al een paar keer met haar gereisd). We hebben heerlijk samen gegeten en gekletst. Het is ontzettend fijn om mensen te ontmoeten die in het zelfde schuitje (hahaha ik schreef eerst bootje...haha oke, mijn Nederlands wordt hier met de dag slechter) zitten als jou. We hebben het fijn over onze 3 maanden gehad, wat we leuk vonden, minder leuk...maar we hebben het vooral gehad over de terugkomst in Nederland; leuk? zwaar? koud? warm? gaan we ghana missen? daar hadden we geen antwoord op, al heeft Evi daar nu wel antwoord op want die is alweer terug in Nederland (wow super raar!). Zij is dus ook donderdagochtend vroeg vertrokken. Dus vanaf donderdag was het me myself and I! En ik was echt helemaal alleen op een geven moment; alleen de mensen die er nog werkte. De hele dag heb ik het volgende gedaan: zonsopgang gezien, gezwommen, gedoucht, gelezen, geslapen, gezwommen, gedoucht, muziek geluisterd, gelezen, gezwommen, gegeten, gezwommen, hangmat gelegen, ...eh...ja? zo kan ik wel ff doorgaan, dus ga maar naar mijn foto's en dan zie je precies hoe mijn donderdag eruit zag :). ik ga ze zo proberen te uploaden.

In Green Turtle is geen elektriciteit...geweldig! Iedere avond krijg je zo'n lampionnetje en die is dan voor jou, geweldig toch? Ik heb donderdagavond heerlijk buiten gezeten MET mn lampionnetje en de sterretjes, echt heel erg mooi en weer ontspannend. Daarna ben ik samen met m'n lampionnetje richting mijn tentje gegaan..WANTJA ik sliep in een tent, mijn geluk kon niet op! ik sliep 10 meter van de zee af...dus heerlijk genoten van de zee. MAAR....WOW rond 3 uur snachts begon het ineens ZOOOOOO hard te onweren, echt...ik ben mijn 3 maanden hier in Ghana geen moment bang geweest en heb ik me altijd veilig gevoeld...maar deze nacht, ja ik was echt bang! Tussen de het licht en de donder kwamen tegelijk en het ging echt heel hard, nog nooit in m'n leven zo hard mee gemaakt. Maar ik heb het overleefd en in de ochtend kwam heel lief een werknemer naar mij toe met een kopje thee en zei;
'Wauw, your survived....now you're a real strong woman'. Hij zei later ook nog dat hij de nacht aan mij had gedacht en dat tie bijna naar me toe kwam om me te redden (haha schattig he? beetje jammer dat tie me niet heeft gered....tss) Het heeft trouwens ook de hele nacht en ochtend geregend en het was grijs..Achja; doe je niets aan. Dus eigenlijk heb ik er (nadat het licht werd en uit mn tentje kwam) wel van genoten, het gaf wel iets gezelligs en ik heb heerlijk met kopje thee in hangmat gelegen (was overdekt)! En de dag ervoor was ik toch al zo bruin geworden dat ik het jullie niet aan kon doen om nog bruiner te worden, dus zon was niet meer nodig.

Vrijdag heb ik dus n beetje gelezen, gechillt en gedoucht in de regen (want er zijn buiten douches). Voor de rest nog leuke mensen ontmoet; iemand uit Ierland die een wereldreis maakt voor n jaar en 8 super grappige meisjes uit Australie. Ze kwamen met zn 8e ook echt naar me toe; 'Do you want to play a card game?!!' Dus met hun heb ik vervolgens de hele avond kaart spelletjes gedaan.
Hierna ben ik toch maar ipv mn tent naar een hutje gegaan...alles was zoooooooo nat! En dat was de goeie keus want zaterdagochtend regende het alweer!(heerlijk zo'n regenseizoen) Zaterdag ben ik ook weer vertrokken richting Accra, waar mijn vliegtuig vertrekt. Zit nu weer in een guesthouse en gisteravond met een jongen uit UK gegeten, wow hij blijft hier voor een paar jaar wonen om te studeren! bijzonder.

Geweldig toch hoe makkelijk je nieuwe 'vrienden' maakt?! Oh dat ga ik echt missen..Maar ik ga wel meer missen.
Vooral de kleine mooie dierbare grappige momenten die ik hier heb meegemaakt; De keren dat de stroom uit is gevallen en daarna met zn allen naar buiten zijn gegaan voor het ligt van de maan, (wow wat kun je goed de sterren zien dan), liedjes zingen met de lieve kindjes en die vervolgens heel hard verkeerde tekst mee zingen, allemaal leuke nieuwe mensen ontmoeten, door de regen dansen, maar eigenlijk heb ik wel miljoen mooie dierbare momenten die helemaal niemand mij mee af kan pakken (oke, en komt nu echt een smile van oor tot oor op mijn gezicht)

Mijn hostmommy heeft mij dinsdag opgebeld om te zeggen dat ze me zo miste en dat het stil was, lief he? En daarna heeft ze nog donderdag een berichtje op mijn facebook gezet dat ze me nog steeds mist en de kinderen ook. Aahhh! Ik mis ze ook echt en ik kan me echt niet voorstellen dat ik nooit meer terug kom..stiekem ga ik er al vanuit dat ik gewoon n keer terug ga. Dat moet toch wel?! Misschien komende zomer wel??!! wie wil met me mee?! Mama?!?!!

Maar ik ben ook ontzettend blij dat ik naar huis ga; mijn lieve familie en vrienden weer zien, mijn eigen bed, KAAS, goede tijden slechte tijden dom op de bank kijken, aankomende zomer lekker werken in de ardennen werken, dans les geven, atletiek les geven, tosti's eten en gewoon..lekker weer onzichtbaar zijn ipv altijd 'white woman' genoemd te worden...wauw!het lijkt voor mij nu nog zo ver weg, maar het is echt al heel dichtbij. Het is maar goed dat ik ga want ik heb ook bijna geen kleren meer, want de helft heb ik in het weeshuis achtergelaten en de andere helft heb ik in Green Turtle achter gelaten. Daarbij had ik super veel boeken gekregen van te voren en ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moest doen, want weg gooien is zonde maar mee nemen is zwaar...maar achterlaten had ik ook weer beetje dubbel gevoel over omdat ik alles cadeau gekregen had. MAAAAAR, in Green Turtle hadden ze zo'n boekenkast waar je boeken in kon zetten, en als je een boek wilde kopen/huren moest je er geld voor betalen en dat geld gaat dan vervolgens weer naar een school daar in de buurt...dus ik heb al mijn boeken aan een goed doel gegeven; een schooltje in Akwidaa! Dus thanks voor alle boeken namens het schooltje :)

Maar het zit er dus op... over 24 uur zit ik wss al in het vliegtuig (wow ik ga echt zowizo de hele nacht films kijken in het vliegtuig, haha). Mijn verhalen schrijven heb ik echt met liefde en plezier gedaan. Schrijven vind ik zowizo leuk om te doen (beetje jammer van mn spelling, sorry daarvoor) maar het gaf me zo'n mega kick dat zoveel mensen het hebben gelezen!!
Helaas gaat dit toch mijn laatste verhaal in Ghana worden (oke, echt ongelofelijk dat ik dit na 3 maanden type), dus ik wil jullie bij deze super mega hard bedanken voor al die lieve grappige leuke reacties, ik heb er echt van genoten hier 6.663Km van Nederland vandaan.

En...ja... hoe zal ik eindigen?!
TOT IN NEDERLAND!!!!!!

Love,
Pita

Reacties

Reacties

Gitte

Goede reis Pita!

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad! Ik zeg doe voorzichtig en een hele goede reis!'

Liefs!

oma

Dank je wel Pita voor alle verhalen. Je bent een goede vertelster.Ik heb er van genoten.
Goede vlucht terug en weer welkom in Nederland.
Dikke zoen,gelardeerd met knif knaf knoefjes !!

Ingrid

Lief meisje,
Je net voor de laatste keer aan de telefoon gehad. Raar dat de 90 dagen zo snel voorbij zijn gegaan. Ik herinner me zo nog de tranen van het vertrek. Je neemt een rugzak ervaring mee die je hier kan gebruiken. Je hebt laten zien dat je van iedere omstandigheid je eigen feestje kan maken, iets wat niet iedereen gegeven is.
Dat je mijn kanjer was, dat wisten we al, maar dat je nu ook zo'n kanjer van Ghana bent, geweldig.
Het liefst vertrek ik vandaag al naar schiphol, zo graag wil ik je zien. Maar om daar nu al 2 dagen te gaan zitten....
Ik wens je een hele fijne rustige reis en een goed afscheid van Ghana,
Tot dinsdag,
Xxx
Jm

Krista

Pitapiiiiiiii,

Wauw, voor jou is het dan nu ook zover. Ik kan niet geloven dat het pas 1.5 week geleden is dat ik jou en de kids achterliet, en dat ik nu precies een week thuisben (ik loop nog steeds achter met mn reisdagboek.. typisch). Geniet van je laatste nacht in een Ghanees bedje, heeeeel veel plezier met films kijken (is mij niet gelukt) en ik hoop dat ik je heel snel weer spreek in Nederland!! xxxxxxxxx

Rozemarijn

He reisgenootje!

Heeele fijn reis terug!!!
Gek om zo van iedereen te lezen dat ze weer terug naar Nederland komen, door jullie verhalen kon ik nog een beetje genieten van alle mooie en bijzonder verhalen uit Ghana.
Het zal best een beetje zwaar worden om weer terug in Nederland te zijn, dat had ik al na 5 weken! Maar ook heel leuk natuurlijk..

Enne, als je mama niet wilt, ik wil volgend jaar wel weer mee hoor!!!!!!

Nou, geniet nog heel eventjes en ik hoop je snel weer te zien, sowieso volgend jaar op de HAN!

KusX

Iris

Goede reis meid! Ik heb genoten van je verhalen!

Martijntje

Lieve Pita,

Ik hoop dat je een fantastisch tijd heb gehad in ghana. Wanneer ik terug kom moeten we zeker verhalen uitwisselen. Fijne reis terug en doe de groeten aan de nederlanders!!!

Groetjes vanuit de USA!!!

Liefs Martijn

Henny

ook ik heb genoten van je mooie verhalen, wat is het snel gegaan.
Je hebt prachtige herinneringen achtergelaten en voor je vriendinnetje zelfs een mooie toekomst, een perfecte besteding.
Je rugzak is gevuld, een goed reis, lieve groet Henny

oom Jan en tante Annie - Cuijk

met steeds groter wordende frequentie hebben wij de laaste 1,5 maand van je verhalen, je ervaringen daar meegenoten. Goed joh. Van ernst tot lach , bang , niet bang , je bent door deze belevenis alweer 'n end verder. Goede toekomst gewenst.

Renee

Wow wat heb ik zin om je weer te zien! Een ervaring nog beter dan verwacht, fantastisch.

Tot snel lief Pietje! xxx

Marianne

Hallo Pita,

WELKOM terug in HOLLAND !!!!
Fantastisch hoor wat jiji daar hebt achtergelaten in GHANA.......en ook weer iets moois hebt meegenomen voor jezelf..... een hele bijzondere levenservaring rijker !!!!
Pita, ik wil jouw bedanken voor je mooie reisverhalen en natuurlijk ook je foto's ....helemaal top om ze te lezen/volgen, meestal met een lach maar soms ook een klein traantje. (haha, ook zo'n emo-typetje)
Elke week een Pita-verhaaltje lezen is nu voorbij, maar lees ik het goed dat we een "word vervolgd" krijgen !!! (haha)

Nou lieve Pita, tot gauw bij dans-les.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active