Week 5: Happy birthday to me!

“…”Happy birthday to me”.. schiet er door mijn gedachten terwijl ik snachts op mijn mobiel zie staan: “02-04-12”.. Vervolgens zie ik een stuk of 10 ballonnen in mijn kamer rond dwarrelen. Ik denk terug aan mijn eerste week in Ghana waarin een vrouw mij vertelde dat ik me niet alleen moet voelen op mijn verjaardag, “We don’t celebrate the Birthday….”. Mijn ogen gaan richting mijn eigen (en Krista’s) verjaardags voorbereidingen; “Eitjes, zelf-gemaakte-snoep-taart, zelf-gemaakte-feest-muts, ballonnenslingers”.Tsja, als Ghana het niet doet…. Dan zorg ik zelf wel voor mijn verjaardag!”

Ja, vandaag ben ik 22 jaar geworden. Vanochtend kwam ik naar alle kinderen; niemand feliciteerde mij, daarna kwam ik mijn hostmommy en hostpappie tegen… Nee hoor, geen felicitatie! En om de dag nog mooier te maken; het regent hier nu al 3 uur lang ONTZETTEND hard…(al was het de eerste 5 minuten heerlijk… dansen in de regen.. dat stond op mijn lijstje “to do”, dus die kan ik mooi afstrepen). Het lijkt eigenlijk wel op een dood normale dag en voor in Ghana is dat ook zo; ze vieren geen verjaardagen. Stel je voor dat ik hier in Ghana dood zou gaan; DAN komt er pas een groot feest, raar he? En als ik ook eerlijk mag zijn zou ik graag even thuis willen zijn vandaag. MAAR… als ik het even hardop mag relativeren: Volgend jaar ben ik weer gewoon in Nederland en de kans is erg groot dat ik dan zeg: “WAS IK MAAR IN GHANAAAAA”. Dus die gedachten hou ik de rest van de dag vast en dan moet het vast wel goed komen!

Afgelopen week was een rustig weekje in het weeshuis. Het leek mij wel leuk om een normale weeshuis-dag te vertellen, zodat jullie daar een beeeetje een beeld bij hebben! Daarom heb ik een willekeurige dag genomen van afgelopen week:

06.00:
“Piep.. piep..piep… Its time to get up.. its 06.00… its time to get up… its 06.00”
JA.. dat zegt mijn wekker iedere ochtend weer! Bril inruilen voor lenzen, pyjama inruilen voor lekker zittende kleren, m’n blaas leegmaken… en dan op naar de kids!

06.15:
“Daar staat mijn lieve Bernice (4 jaar), slaperig tegen de muur aangeleund. Zodra onze ogen elkaar ontmoeten komt ze lachend naar me toe geregend”

En vanaf dat moment ben ik alweer vergeten hoe vroeg het is en begin ik met werken;
Kinderen wassen, drogen, crème opdoen, kleren uitzoeken, eten geven en tussen deze activiteiten ben ik al bezig met spleen en gek doen!

07.00:
“Daar ligt mijn heerlijke ontbijt op tafel te wachten op mij(tjsa, helaas soms ook andersom).. 2 vitaminen tabletten, wit brood met boter en thee”

Het klinkt misschien niet geweldig, maar ik geniet er iedere ochtend weer van… Al mis ik mijn kaas verschrikkelijk!!!


07.45:
“Broodtrommel.. Check! Goede kleren aan.. Check! Iedereen klaar om te gaan.. Check!”

Ik voel me net een mama-Pita wanneer ik de kinderen naar school toe bring. Vaak bring ik de jongste kinderen naar school (de oudere zitten namelijk op een andere school). Als ik de jongste kinderen naar school breng loop ik altijd dezelfde weg, op deze weg staat een Afrikaanse vrouw van een leeftijd van 40 jaar. Iedere ochtend zeg ik enthousiast: “Gooooooodmorniiiiiiiiiiiiiing”. Dan gaat zij helemaal uit haar dak “ WOEHOEEEE.. Et ten sen?” Waarop ik antwoord: “Eye pas!” (gaat goed). Dan gaat ze nog meer uit haar dak, waardoor t hele dorp weet dat ik er aan kom.

08.15:
“Eli (13 jaar) is aan het wassen, schoonmaken, afwassen en andere huishoudelijke zaken aan het doen. Ik vraag mezelf af waarom iedereen naar school mag en zij niet… Het maakt me verdrietig omdat het niet eerlijk is. Al snel besef ik dat ze hier niets aan heeft en ga haar helpen met al het werk”

Wanneer de kinderen weg zijn naar school is het rustig, heeeel rustig. Ik houd me bezig met verschillende taken; afwassen, wassen, kamer schoon maken…. Vorige week was onze kleinste kindje ziek, hiermee ben ik naar het ziekenhuis geweest. Voor de rest is dit de tijd waarin ik lees, schrijf, muziek luister, internet café, naar het dorpje of spelletjes spelen met Krista. Ik vermaak me wel!

14.30:
“Het is rustig… heel rustig zonder kinderen in het huis.. Daarom ben ik blij dat ik zie dat het tijd is om de kinderen op te halen. Van een afstand zie ik ‘mijn kindjes’ al zwaaien en enthousiast rond rennen, op weg naar huis zing ik liedjes met ze “if you happy and you know it clap your hands…lalala”.. Wat ben ik gek op deze kids”

De afgelopen dagen haal ik eerst de kleine kinderen op van school om hierna nog naar de grote kinderen te gaan.. Dit is nog best wel een stukje lopen, maar ik mis hier het sporten enorm, dus ik vind het niet erg! Dat brengt me gelijk op het volgende: Als ik alle kinderen heb opgehaald ga ik 10 minuten touwtje springe en ik kan je eerlijk vertellen dat ik binnen 10 minuten kapot ben!!

15.45:
“Er ligt een stukje papier op de grond, ik pak het op en maak ere en vliegtuig van.. Binnen 2 minuten staan er 5 andere kinderen om me heen“I want a planeeee!!!!” “Make a plane for meeeeeeeeee”
In de middag speel ik met de kinderen; voetballen (5 min, daarna ben ik dood moe), knuffelen, handklapspelletjes, muziek maken, knuffelen, dansen en nog meer knuffelen!!

18.00:
“hmm.. weer het zelfde… en ik mis de kleur groen…”

Het eten is hier niet vies! Maaaar… het is niet gevarieerd. Ik eet hier 3 verschillende dingen: 1, Yam. 2, Rijst met rode saus. 3, Spagetti. Een van deze drie maaltijden eet ik ook in de middag. Helaaas zit e rook geen groenten bij. DUSSE…. Mocht iemand mij ergens blij mee willen maken als ik terug ben? KAAS, VLEES OF GROENTEN (slaaaa!!)

19.00:
“Kinderen, kinderen, kinderen, kinderen, kinderen… moet ik ze maar adopteren allemaal? Gaat er door mijn hoofd”

In de avond zit ik vaak bij de kinderen. Beetje spelen, tv kijken, zingen of dansen…. En de jongste vallen op mn schoot in slaap en vervolgens breng ik ze naar bedje toe. Sommige avonden ga ik ook samen met Krista (vrijwilliger) spelletjes doen.. Ontzettend leuk! We zijn verslaafd aan Yathzee!

20.30:
“…snurk..”

Ja, ik val snel in slaap, dus hier valt niet zoveel over te zeggen! Haha.Wel vroeg he? Ik kan me niet voorstellen dat ik in Nederland na Goede Tijden al naar bed ga, haha.

Zo… nu weten jullie mijn gewone weeshuis-dag een beetje. Ik wilde eigenlijk fotos op mijn reismee zetten, maaar.. helaas! Mijn internet doet het niet goed (aangezien het hier nogsteeds regent kan ik niet naar een internet café, en gelooof me het regent zo hard!). Dus de fotos krijgen jullie nog van mij.. helaas nog even in spanning zitten!

Morgen ga ik tot zondag reizen richting de kust met nog 3 andere vrijwilligers, ik zie het als een soort verjaardagscadeautje voor mezelf. Haha!
En nu ga ik er maar een eind aan maken en hopen dat dit huis de regenbui aan kan…

Heel veel liefs,
De 22 jarige Pita

Reacties

Reacties

Renee

Dag lief jarig Pietje!
Leuk verhaaltje, nog beter beeld van jouw dagen daar. Dik vet balen van de regen zeg, hopelijk komt de zonneschijn nog even door voor je verjaardag!
Maak je eigen verjaardag leuk, dan zing ik hier alvast een liedje voor je.

xxxx

Milou

Gefeliciteerd!!! vanuit hier heeel veel verjaardagsknuffels, en toch een hele fijne verjaardag gewenst, ook al regent t.
en denk maar zo; al die kindjes die je knuffelen, dat zijn vandaag gewoon ook allemaal verjaardagsknuffels!
veel liefs lou

Robert

ha die Pita, allereerst gefeliciteerd, ik ga er natuurlijk hier een hele vette borrel op drinken. Ontzettend leuk om zo'n dag mee te beleven. Kan me er van alles bij voorstellen. Geniet ervan en groet groet.
ps Inge en ik gaan in juli naar Kameroen, als je toevallig in de buurt bent....

Fri Beenakkers

Pita er komt toch nog een felicitatie uit Nederland en dat zal heus niet de eerste en ook niet de laatste zijn, want velen leven met jou ,,avonturen'' mee!
VAN HARTE GEFELICITEERD !!!

Ik vind je verslagen leuk en interessant om te lezen!
Bedankt!

Fri

Marie-José

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria. In de gloooria, in de gloooooooriiiiaaaa.
Hiep hiep hoera, hiep hiep hoera, hieperdepieperdepieperdepiep HOERA!!!!!!

Lieve Pita,

Van Harte Gefeliciteerd met je 22e verjaardag. Even voor je gezongen, maar wees blij dat het zo op papier is want het geluid is niet om aan te horen ;-).

Ik lees je verslagen met veel plezier. Het geeft een goede indruk van wat je allemaal beleeft en doet. Ik zie het dan ook al helemaal voor me. Geweldig.

Pita, nog een hele fijne verjaardag en veel plezier met / tijdens je kadootje ;-).

Even over het weer, jij hebt regen, wij krijgen waarschijnlijk natte sneeuw en vorst. Eerst zien dan geloven, maar het wordt wel verwacht.

Groetjes vanuit Deventer,

Marie-José

Daniëlle

Hieperdepiep met een notre dame hiep! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
En hoewel jij eigenlijk nu degene moet zijn die cadeautjes moet krijgen, zijn jouw verhalen dat voor hier!
Keep up the good work!

groeten,
Daniëlle

Yvonne

Dag lieve Pita, vanmorgen dwarrelden mijn verjaardagswensen al bij jou binnen per mail, maar nu we thuis zijn wil ik hier ook nog iets schrijven. Wij zullen straks prossten op jouw 23ste levensjaar. dat het een mooi jaar mag zijn, waarin nog meer van jouw dromen uit zullen komen. Jij, met je grote hart, waarin nu weer al die kindjes moeiteloos een plekje krijgen, hebt bij thuiskomst een megaparty verdiend. DUS: wie dit leest doe mee, dan organsieren we een feest dat zijn weerga niet kent. Dag lieve Pita, tot de volgende keer. Knuffel, Yvonne

Vera Heijnen

Haa Pietje,

Echt heel mooi om dit allemaal zo te lezen,
wat ben je toch een bofkont om dit allemaal mee te maken.

Maak der nog een top verjaardag van daaroo!

Liefs!

oma

Wat een leuk verhaal !! Alsof je naast me zit te vertellen.
Is het opgehouden met regenen ? Zijn het ECHTE tropenbuien waar opa het altijd over had ? Nou... das nie niks hoor !!
Prettige vakantie de aankomende dagen !
Heel veel liefs in je nieuwe jaar !
Knif knaf knoefjes van oma

Tosca

lieve lieve jarige pitaa!!
Wat klinken jou dagen leuk zeg:D Leuk om nu te weten wat je echt allemaal doet!!
We houden nog wel een verjaardagsfeestje hier als je terugbent:D
Veel plezier morgen aan de kust,
liefsss

Ingrid

Lieve meisje
Heerlijk om je even te horen, zelfs met die vertraging en slechte verbinding.
Geniet nog van je laatste verjaardagsuurtjes, volgend jaar doen we het gewoon dubbel over.

Dikke knuffel,
Jm

Bert

Hadipita,
Op de valreep, Nederlandse tijd, nog even jarig. Van harte dus ... van harte gefeliciteerd. Volgens mij wordt 2 april in Ghana een nationale feestdag, met veel aandacht voor kinderen, dansen, zingen en plezier maken. Jouw verslagen ademen de frisheid uit, zoals we je bij Sport en Bewegen hebben leren kennen. Nog veel plezier en groeten,
Bert

Inge

Lieve Pita, ik kan me erg goed voorstellen dat je af en toe een echt 'ik-wel-eigenlijk-wel-heel-eventjes-naar-huis-momentje' hebt. Komt me bekent voor! De uitdaging is dan om even een hele deep breath te nemen, te denken aan morgen en gewoon doorgaan! "Just keep swimming!" zei Dory in Finding Nemo. En inderdaad, geniet in Ghana meis! Hier vanuit de Canadian Rockies leef ik met je mee en bedenk ik hoe anders onze werelden zijn :) En, alsnog van harte gefeliciteerd natuurlijk! Knuffel!

Evine

Pida tietje!!!
Nogmaals ; gefeliciteerd!
Wat een verhaal weer zeg....heeeerlijk om allemaal te lezen; want ik heb tot nu toe alles gevolgd hoor en ben niet van plan dat te gaan veranderen!! ;)
Ik krijg weer enorm de reiskriebels als ik al je avonturen lees.
En wat schrijf je mooi! Zó leuk om te lezen.
Ik weet nog dat ik ook nooit wist wat ik allemaal moest vertellen en maar gewoon begon, en op gegeven moment dacht jeeeeetje waar gaat dit heen....maar uiteindelijk is dat juist zo leuk, want dan is het écht hoe je 'denkt' zegmaar! Dat is bij jou ook heel erg leesbaar, ik hoor 't je vertellen!!
Nou geniet, vooral dit weekend weer met je trip!
Liefs Evine

Jolien

Lieve Piet,
Wat leuk om te lezen hoe een dag er bij jou uitziet.
En wat heb je het allemaal leuk verwoord.
Zo te zien en te horen heb je het prima naar je zin daar, fijn hoor!!
Vind het leuk je zo te kunnen volgen door je verhalen te lezen en je foto's te bekijken.
Lieve Piet, geniet van je tijd daar met alle lieve kids en tot snel maar weer xx dikke kus

Annemiek Heijsen

Hoi Pita, leuk te lezen, hoe een dag er voor jou uitziet en nog wel jouw verjaardag. Nou vanuit hier hebben we gisteren wel aan je gedacht. We krijgen nieuwe trainersjacks en ik heb jouw maat gegokt. Dus wel even aan je gedacht.
Nu ik deze site heb opgeslagen in mijn favorieten, kan ik ook meelezen. Erg leuk, omdat ik wel weet hoe het gaat in een kindertehuis in Afrika, zoals je weet.
Plezier met de kids en tot schrijfs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active