Week 8; oooooh de tijd gaat zo snel hier

“De warme grond street mijn rug, de krekels strelen mijn oren, de mangolucht streelt mijn neus en de sterren strelen mijn ogen….Afrikaanse sterren…weetikhet hoeveel km van Nijmegen af en toch herken ik een paar bekende sterretjes, terwijl ik dit opmerk ligt mijn lieve Bernice op mijn buik en van binnen, waar alle andere weeskinderen aan het spelen zijn, schijnt het licht op haar mooie gezichtje. “How are you?”, fluister ik. “I’m fine”, fluisterd ze zachtjes terug. “Ete Sen ?” fluister ik opnieuw alsof ik een echte Ghanees ben. “Eje” fluisterd ze opnieuw terug. Dan begin ik zachtjes te zingen: “Twinkle twinkle little star, how i wonder where you are…up above the world so high…like a diamond in the sky…twinkle twinkle littler star…..how i wonder where..you..areeee”. Ze legt haar zachte lieve donkere handjes in mijn nek en haar lichaampje ontspant. Ik kijk opnieuw naar de donkere lucht met sterretjes, maar niet voor lang, want mijn ogen kijken veel liever naar mijn lieve kleine ondertussen snurkende meisje. Mijn hand kietelt haar kroeshaartjes en ik zie een tevreden slaperig lachje…. “dankjewel meisje voor dit mooie moment”, zeg ik heel zachtjes….daarna pak ik haar op en breng dr naar haar bedje” 18-04-12

Dit lieve meisje heet Bernice, wat vind ik het jammer dat ik haar niet aan jullie kan voorstellen, want ze is zo lief. Eli (hardwerkende wees van 13 jaar) zegt al iedere keer; “its your baby its your baby, take her in your back when you go home”. Laat ik dan maar niet doen…. ;) Ze is ongeveer 3 of 4 jaar (verjaardagen zijn hier niet belangrijk, daarom weet niemand leeftijd van zichzelf, laat staan van iemand anders, hoe oud hij/zij is), ze heeft ontzettend leuke flaporen, mooie krullende wimpers en ze is gewoon ‘n dropje. Toen ik hier kwam was ze redelijk verlegen, daarbij kon ze nog niet echt engels praten…. Maar wooww, ze is echt ouder aan het worden en ik zie haar groeien in haar engelse woordenschat en verlegenheid. Ik probeer iedere dag met haar engels te oefenen (als mijn engelse bijles docent dit zou horen…haha). “What is this?”…”eyes”.. “What is this?”…”ears”…”What is this?”..”Nose…”. “Whaaaat is this???”…”Bellyyyyyyyyyyyyyyy”..en dan begin ik haar heel lang te kietelen en ligt ze helemaal dubbel. Sinds vorige week ben ik begonnen met leren tellen, dit doe ik door middel van klap en zing spelletjes. Spelenderwijs leren is veel leuker dan gewoon leren. Wat ik ook helemaal geweldig vind is als ze mijn naam roept; PI-TAAAAAAAA*klemtoon op TA*. Haha. Gister ging ik trouwens mijn was doen met de hand (altijd, want ze hebben geen wasmachine…en het gaat echt steeds beter, ik deed het gister met zo’n wasbordje) en Bernice heeft mij “geholpen”, eigenlijk duurde het alleen maar langer….maar het is toch mooi om te zien dat zo’n meisje er plezier in heeft!

De kinderen hebben nu vakantie, wat ik mezelf afvraag is of het nou goed is dat die kinderen hier zo lang vakantie hebben want om met 18 kinderen thuis te zitten...…voor mij een reden om goed gebruik te maken van het spelen; de kinderen ook echt kind te laten zijn, wat ik geweldig vind om te doen. Daarbij ben ik vorige week begonnen met de kinderen echt goed te helpen met de klusjes…ik voel me steeds meer thuis in het weeshuis en krijg meer energie, dit gebruik ik om te helpen met de klusjes. Bomen omhakken, onkruid pakken, sjouwen met boomstammen. Rondom het weeshuis zijn veel mango bomen, samen met Eli en Alice ben ik opzoek gegaan naar fruit, hoe gaaf!!!! We kwamen bij de mangoboom van de buren, vervolgens zijn we er in geklommen als een stelletje kwa jongens van een jaar of 6….ooh wat een spanning (wantja…het is natuurlijjk wel de boom van de buren). Woooh, in total 4 heerlijke mango’s en daarna hebben we nog 2 watermeloenen gevonden. Ontzettend warm om dit allemaal te doen in 35 graden…maaaar het is stoch super om zo vers fruit tee ten, daarbij merk ik dat de kids het leuk vinden als ik mee ga, ze leren mij echt veel! Het fruit hier is zo lekker…zoveeel lekkerder dan in Nederland, het is niet eens te vergelijken!

Afgelopen vrijdag ben ik samen met Nienke, een vrijwilliger die ik hier heb ontmoet, met de taxi naar het project Hand in Hand gegaan. Om het even te hebben over de taxi….. Het was een auto die in Nederland zou zijn afgekeurd, geen riemen, de weg kon ik via de auto zien, de stoelen zaten los, de deuren konden gelukkig dicht en de motor….. tsja die maakte eng veel geluid. Maar ik dwaal af van het project. Hand in Hand is een project met 80 kinderen die een verstandelijke/licahmelijke beperking hebben. Rond 2 uur kwamen we aan bij het project, geweldig!! Het lijkt echt op een dorp waar allemaal kids met verstandelijke b eperking wonen. Ze leven in groepjes van 4 kinderen en met 1 “mama”. Deze “mama’s” werken hier, ik vond het ontzettend mooi om te zien hoe deze vrouwen hun leven “opzeggen” (ik vind namelijk niet dat je je leven helemaal opzegt…omdat je echt iets geweldigs doet). De kinderen hebben een strak schema; s’ochtends wandelen in het ‘dorpje’, daarna in altijd dezelfde groepjes werken/spelen/school, rond 4 uur zwemmen en dan eten in de eetgroepjes en savonds naar bed. Ik merkte het hele weekend als ik even met de kids ging spelen dat ik me thuis voel bij deze doelgroep (maar dat wist ik natuurlijk al). Als ik hier een langere periode had gezeten, had ik hier dolgraag vrijwilligerswerk willen doen voor n paar maandjes.

Dan even over het hutje waar Nienke en ik in hebben geslapen, zoooooooooo leuuuk! Onze douche en wc was buiten; ontzettend lievelijk klein huisje en een mega groot bed! Ik ga straks de fotos erop zetten, dus ga maar naar mn fotos om ere en goed beeld bij te krijgen. Vrijdag en zaterdagavond hebben we buiten op de ‘verranda’ gezeten, wow echt even vakantie gevoel (gevolg….zit onder de muggenbulten!!)

Zaterdagochtend, na een heerlijk ontbijt met ei in de zon, zijn we naar de Kintampo watervallen geweest. 1,5 uur met de trotro op een heerlijke hobbelige zandweg (gevolg….3x hoofd gestoten + 1 arm bruiner dan de ander). Eenmaal aangekomen…in een soort van oase! Wat prachtig! Ik heb in de 2e week al watervallen gezien die in het oosten van Ghana zitten, maar deze vond ik nog mooier. Vrij snel b en ik het water in gegaan en onder de watervallen gezeten, wauw. Er kwamen allemaal kindjes die met me wilde spelen, waar ik natuurlijk ook helemaal fan van ben, dus ik heb me suf gespeeld. Als je hier een beeld van wil krijgen….kijk naar de fotos!!

1,5 uur terug met de trotro…(gevolg; nog meer mn hoof d gestoten en dezelfde arm verbrand). Eenmaal terug gekomen op Hand in Hand waren er allemaal vrijwilligers gekomen, hiermee hebben we savonds veel mee gekletst. En ik heb al 2 andere vrijwilligers ontmoet die op dezelfde dag terug vliegen als ik! dus ik heb nog meer reismaatjes gemaakt, joepie. Ik heb me nog geen moment alleen gevoeld hier.

Zondagochtend spullen ingepakt en weer richting huis..maaaar we hebben een stop gemaakt bij de Boabeng-Fiema. Dit is een natuurgebied met aapjes! Oooh zo leueuek! Binnen 5 min had ik een stuk of 10 apen gezien en eten gegeven. Echt heel leuk, ook voor dit om een beeld van te krijgen…ga naar de fotos!!

En dan het thuis komen van dit weekend…..2 weken geleden was ik ook een paar dagen weg en toen vond ik het thuis komen al leuk, maar NU! NOG leuker, de kinderen waren nog blijer mij te zien en ik ook!!! Eigenlijk wilde ik de laatste 2 weken gaan reizen door Ghana…maar ik ben mijn plan aan het veranderen…want dat zou betekenen dat ik hier in het weeshuis nog meer 2,5 week in het weeshuis zit…ja dat vind ik echt veeelste kort aangezien ik het zo na mijn zin heb hier. Dus ik heb besloten om alleen de laatste week nog te gaan reizen en tussen door af en toe een paar dagen weg te gaan, zo kom ik toch nog iedere keer weer even terug bij mijn kids!

Dan nog even iets over mijn project en het geld….Het schilderproject is af en daar ben ik hartstikke trots op! Maaar ik heb nog veel geld over. De badkamer van de kinderen is smerig en onhychienisch, schimmels en het is echt niet gezond om hier te douche. Daarom heb ik besloten om dit te gaan renoveren! nouja..ik kan dat natuurlijk niet, maar ik heb het geld(DANKZIJ JULLIEIE). Vorige week heb ik het besproken met mijn hostmom en die zegt iedere dag; god bless you. Ik was vorige week gestressed...omdat ik had het geld gegeven (en het was 'echt heel veel) en ze kwamen maar niet. het is niet dat ik mijn gastgezin niet vertrouw..maar het is Ghana.....afspraken na komen vinden ze erg moeilijk hier. MAAR ze zijn gister begonnen met werken; 1 oudere man..en 1 ontzettend lekkerding van een jaar of 20! hahaha, sorry! maar hij is echt knap, dat moest ik even kwijt. Ze zouden vandaag weer komen...maar helaas zijn ze er niet want het regende vanochtend (jaa..dit is ghana! als t regend doet niemand iets). dus ik moet eerlijk zijn dat ik wel gespannen ben want het moet binnen 3,5 week zklaar zijn, want dan ga ik weg! daarbij jheb ik nog verf over en wil dus ook nog de badkamer gaan schilderen; blauw/wolkjes/zonnetje.... dus ik blijf in spanning zitten! Vasndaag zet ik er nog geen fotos van op, omdat ik graag in 1 keer het geheel aan jullie laat zien! Dus hou je spanning vast ;).

Gister zat ik TV te kijken en toen zag ik meneer Rutte heel sip kijken....Gaat niet goed met poliek daar? Maar nu ga ik stoppen want ik ga proberen de fotos ubteloaden!

Love you all!
Pita

Reacties

Reacties

Krisja

Hee Pita,

Wat een mooi verhaal! Ik heb net alle foto's van je bekekend en de rest van je verhalen ga ik zeker terug lezen. Zo te horen heb je het naar je zin, fijn! Ik ben wel klein beetje jaloers hoor. ;)
Nog heeel veel plezier!

Groetjes!

Renee

Hee kanjer!
Klinkt mega leuk allemaal. Heel cool om de badkamer op te knappen, van mij heb je goedkeuring ;)
Hier alles nog hetzelfde, WEL bijna meivakantie! Lekker stappen en 2 nachtjes naar Maastricht met family:) Ik mail je snel!
kuskes!

Noud

Hoi Pita,

Tja, tijd gaat altijd te snel als het leuk is. Vooral veel foto's maken en zoveel mogelijk onthouden van wat je gedaan hebt.

Verder gaat de politiek hier super goed! Het kabinet is gevallen en in september zijn er nieuwe verkiezingen. :D

Tot snel!
Noud

oma

Heerlijk verhaal !! In gedachte... zie ik je zo zitten....lopen kids vertroetelen.... Leuk hoor.
Heel blij dat de metselaars gekomen zijn. En nu maar hopen dat de zon snel gaat schijnen, dan komt alles weer goed.
Hier regent het !! Stel je voor dat wij ook zouden stoppen met werken.
Het kabinet is gevallen !! Wilders heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid. 12 september a.s. hebben we nieuwe verkiezingen. Zorg dat je dan weer thuis bent !!
Liefs van oma

Rozemarijn

He Pita!

Super leuk om je verhalen te lezen, al mis ik Ghana dan wel enorm hoor.. :(
en natuurlijk jouw gezelligheid! Maar dat komt helemaal goed volgend jaar in Nijmegen :):)

XX

Tosca

Heb het vage vermoeden dat je internet weer niet zo soepeltjes is dus dan maar zo, klinkt echt heerlijk meis! Zou er zo graag bij willen zijn, wat jij meemaakt wauw!
haha, Rutte is idd een beetje sipjes maar daar hoef jij je niet druk over te maken;)
xxx

Ingrid

Ben ontroerd, wat lijk jij op je vader.
Hij zou wel mee willen naar het "hand in hand " project.

Xxx jm

Jet, de moeder van Tomas

Hoi Pita, ik heb je verhalen gelezen, wat kun jij mooi schrijven! Zo levendig, ik maak het bijna zelf mee. Geniet nog met volle teugen en doe alle kindertjes de groeten.

Henny

Wat een prachtige verhalen.
Het klinkt zo mooi en zo bekend in mijn oren dat ik soms groen zie, van jaloezie. Je schilderwerk is prachtig, ze zullen nog lang aan je denken.
Maar de badkamer opknappen is echt super, een uitstekend idee van je.
Pita jij komt terug met een rugzak vol fantastische ervaringen en herinneringen die je nog lang bij zullen blijven.
Geniet er nog heel veel van.
Lieve groet Henny (geef al je dropjes maar een dikke knuffel van mij)

Lotte

Heerlijk verhaaltje Piet! Vooral het begin, bijna ontroerend.. Geniet er nog van meissie!
xxxxx

Angélique.......ook namens de FIRE-leden

Hallo Pita,
Hier ben ik weer. Ik heb weer volop genoten van je verhalen. Het lukt me alleen niet om de foto's goed te bekijken. Die moet je me maar eens hier in Holland laten zien. Volgens mij heb jij je hart in Ghana verloren, en dan bedoel ik niet dat lekkere stuk (van de badkamer) maar de sfeer, de mensen en alles om je heen. Ik vind het geweldig zoals je alles beschrijft. Ook een goede besteding van het "jouw" geschonken geld. Geniet nog maar goed van de laatste paar weken. We zien je weer gauw in Nederland. Hier begint het trouwens al aardig lente/zomer te worden.
Groetjes, ook namens de andere FIRE-leden. Angélique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active