week 6; even n paar daagjes weg; 'terug naar de kust'

'..'Ik voel me een net geboren schaap die wankel op zn poten staat en onzeker naar z'n mama zoekt. Er komt een stevige vrouw met een serieuze blik naar me toe gestrompeld. Ze draagt op haar hoofd een ijzeren schaal met zakjes water erin, ze schreeuwt in mijn linker oor en blijft mij mij maar serieus ( bijna angstaanjagend) aankijken. Mijn hart gaat zo tekeer dat ik er niet goed van wordt. IK verzamel al mijn moed bij elkaar en zeg: 'noooo..thankyou'. Mijn 'no thankyou' klinkt hetzelfde als dat schaapje die voor t eerst 'behhh' roept...'
En hier zit ik dan weer in de TroTro... maar dan 5 weken later (wow.. 5 weken, dat betekend dat volgende week al op de helft zit, bedenk ik me). Dit keer roep ik die stevige-serieus-kijkende-vrouw-met-water-op-haar-hoofd zelf en vraag in het engels of ik wat water mag kopen, best handig bedenk ik me! Een tijdje later komt er een jongen van een jaar of 20 naar me toe en vraagt of ik een rijbewijs kan kopen... hartslag is onder controle en ik maak een kort praatje met hem. 10 Min later komt hij weer voorbij gelopen.... Ik betrap mezelf erop dat ik hem nog herken. De afgelopen weken heb ik het moeilijk gevonden om alle Ghaneze uit elkaar te houden, wat lijken al die mooie afrikanen toch op elkaar! Ik kijk nog eens naar buiten om alle Afrikanen te bekijken.... ja, ik zie ECHT verschil! is dit een teken dat ik aan het inburgeren ben?.....'

Vorige week donderdag ben ik vertrokken, samen met Krista, richting Cape Coast... Even een paar daagjes weg uit het weeshuis... lekker de toerist zijn (al moet ik zeggen dat ik toerist-spelen niet echt heel leuk vind). De eerste twee uur reizen was met een trotro (klein gammel busje), de andere 4 uur reizen was met een MEGA luxe bus!! Zulke luxe stoelen hebben we zelfs niet in Nederland.Er zat ook airco en op een bordje in de bus stond: '23 graden'. woooooooow, ik had het zo koud!!!!!!!!!!! haha dat word nog wat straks in NL.. ik hoorde dat het 6 grade is?! wat erg voor jullie. De eerste driekwartier in de bus waren heel bijzonder; er ging een priester bidden en iedereen ging mee zingen. Ik kan het eigenlijk niet beschrijven hoe bijzonder hety was... het is mooi om mensen te zien zingen in een busreis.. maar je moet het voelen!!
Na veel uur reizen zijn we opzoek gegaan naar een hostel en hier hebben we al snel andere vrijwiligers, waarmee we hebben afgesproken, ontmoed. Binnen 10 minuten zaten we met zn allen aan het strand onze ervaringen met elkaar te delen; wat is het fijn om andere vrijwilligers te hebben die in het zelfde schuitje zitten

Vrijdagochtend zinjn we (evi, krista, rozemarijn en Hans... hans hebben we die vrijdagavnod ontmoed aan het strand) naar het Kakum park geweest. dit is een park met allemaal touwbruggen hoog in bergen; zoooooooooooooo leuk en helemaal mijn ding. ik kan er heel lng over praten, maar dat doe ik niet; ik ga zo mijn fotos proberen te uploaden. fotos zeggen veel meer dan mijn woorden.

Na het Kakum Park zijn we met onze eigen taxi man naar een soort 'grot' gegaan. Het was eigenlijk meer een steen... niet heel bijzonder; maar onze gids vond het een leuk idee om omhoog te klimmen; en geloof me het is niet gewoon een kiezelsteentje. DUS wij als een kudde schaapjes achter onze gids. Nadat ik omhoog ben geklommen (wat eigenlijk achteraf tovch best gevaarlijk was zonder dat ik ergens aan vast zat...sorrymama), ging ik er vanuit dat het uitzicht GEWEEEELDIG was, nou ik stond in een soort van struik.... haha.
Na onze klimtocht op de steen gingen we ontspannen van een boot tocht... boot?? Het was een uitgeholde boomstam met gaten erin, daarbij zaten er eigenlijk meer mensen in dan mogelijk was, haha geweldig!!!! ik vond het echt gaaf. daarbij ging het ook nog regenen! (regen seizoen is bezig). Ik vond het echt prachtig en voelde me geukkig.

De avond gingen we weer met zn allen aan het strand en dit keer werd er live muziek gespeeld en gedanst. WEER een kippevel (tranen in mn ogen) moment. Als ik dit soort momenten zie dan besef ik heel goed dat ik in Afrika zit en dat ik er bewust van moet genieten, dan krijg ik kippevel (niet omdat het zo koud is) en tranen. Maar even buiten dit sentimentelen gedoe... DE MANNEN ZIJN OOK WEL ONTZETTEND KNAP!!!!!! Ze kunnen daarbij ook nog ONTZETTEND goed dansen, stukken beter dan de dames. Ik kan mn ogen er niet van af houden. (maar maak je geen zorgen... trouwen met een Afrikaan? Nooooooit, want ik vind Nederland veelste leuk)

En tsja... zaterdag zat ik nog een hele dag aan de kust... Wat kan ik vertellen over deze dag? echt helemaal niets! Omdat ik niets heb gedaan, haha. Gezwommen in de zee, gelezen... echt even pure 'ontspanning'. Waarom heb ik ontspanning tussenhaakjes geschreven? Omdat ik niet ECHT hier kan ontspannen, dat komt omdat je als blanke noooit met rust kan worden gelaten door al die Afrikanen. Maargoed! Zaterdag zijn alle vrijwilligers die ik heb ontmoet daar helaas weer weg gegaan... ik merk aan mezelf dat ik het zoooo leuk vind om al die vrijwilligers te ontmoeten, maar ook dat ik het zoooo jammer vind ze weer doei te zeggen!

Zondag om 5 uur sochtends zat ik met mn paasontbijt (euh... droogbrood) in de trotro om weer richting huis te gaan en waaaaaaaat had ik weer zin om terug te gaan!! why? ik misde mn kindjes nu al!!! Zondag rond de middag ben ik weer terug gekomen. Het was heerlijk om even weg te zijn uit het weeshuis, maar ik was stiekem nog blijer om mijn kindjes weer te zien!

Ik moet eerlijk zijn dat mijn verhaal van de afgelopen dagen ERG kort is want ik heb veeel meer mee gemaakt.... heb alleen niet zo'n zin om alles uitgebreid te vertellen, haha sorry, dat komt ook onmdat mijn hoofd momenteel weer een heerlijke chaosbol is. maaar.. Krista heeft een mega uitgebreid verhaal, dus die kunnen jullie ook lezen als je wil ;). www.christaaatjuh.reismee.nl

Morgen gaat het EINDELIJK gebeuren... 2 maanden lang ben ik best intensief bezig geweest met geld inzamelen en morgen ga ik beginnen met schilderen! oh wat heb ik er zin in. Volgend verhaal ga ik natuurlijk vertellen hoe het is geworden!! Voor de rest heb ik al meer plannen met het geld; de wc en badkamer is erg lelijk en dit wil ik gaan opknappen. Daarbij wil ik een dagje weg met de kinderen... In de buurt zijn er watervallen en een apenresort... oh ik krijg kippevel nu ik dit opschrijf omdat ik weet dat dit heel bijzonder gaat worden voor de kinderen en mezelf! Dus... ontzettend bedankt voor al jullie steun, ik hou jullie op de hoogte! ennee.. als jullie iets willen weten, vraag het!

Ik wil julie nog bedanken voor ALLLLL die verjaardagswensen... WAT heb ik er veel gekregen, ongelofelijk fijn! Het gaat goed hier en ik heb het na mn zin, maar het is soms ook lastig zo ver van huis te zijn.... en dan zijn al die lieve berichtjes, mailtjes, reacties, noem maar op.. ontzettend fijn! daarbij hoorde ik hier in Ghana dat ik op Nijmegen Atletiek Jeugdvrijwilliger van het jaar ben geworden??? WOW das leuk om hier te horen! :) bedankt Nijmegen Atletiek.

Nou hou jullie taai daar in het koude Nederlandje, ik denk veel aan jullie!
Veel liefs,
Ghaneesje

Reacties

Reacties

oma

Alweer meegeleefd met jou !! Poeoeoehoeoe !!
Ik voelde de hitte..... de (dekbeeldige) kou.....
Dank je wel.
Hier alles goed. De paasdagen waren koud en nat !
Dus... gewoon Nederland !!
Hou je haaks he ??!!
Knif knaf knoefjes van oma

Hans

Leuk verhaal hor! :)

Yvonne

Lieve Pita wat hou ik toch van jouw verhalen!! Heerlijk, alsof ik er even bij kan zijn. Je plannen het huis op te knappen klinken echt helemaal goed. Dat uitje voor de kinderen ook. We zijn enorm benieuwd naar de foto 's die je vast en zeker zal maken van het resultaat en trouwens ook tijdens het schilderen en de reis?!? Ik ben weer eens heerlijk uit de tangoband gesprongen: vrijdag in De Lindenberg salon van 22 Tango. Met een live trio : een elektrische gitaar, een dwarsfluit en twee laptops+ een rythmbox en een soort dubbele Steelpan (je weet wel uit de Caraïbische muziek). Neotango of klassieke tango helemaal naar 2012 getrokken door improvisatie op het thema. Geweldig! Nu staat 22Tango voor Argentijnse Tango voor jongeren en dus met stevige dance, streetdance en hiphop elementen. We hebben er maar topsport van gemaakt, Igno en ik. Zaterdag even rust en de gewone zaterdagse dingen. Zondag naar Hotel Courage waar ik met een nogal uitzonderlijke tangoman je kan het zo gek niet verzinnen heb gedanst: amper tango maar heel erg leuk, op neo en trancetango. Hij wil meer en ik ook dus dat belooft wat voor de volgende ontmoeting. Ook topsport mag ik wel zeggen. Iets voor jou? Ah, er is thee. Tot gauw! Megahug van Yvonne

Noud

Hoi Pita,

Denk ook maar niet dat ik naar Afrika ga voor jou bruiloft! ;) Heel veel plezier!

Noud

Renee

Misschien moet ik jouw verhalen niet meer lezen. Op de een of andere manier word ik daar net wat ongelukkiger van dan ik zelf wil. Op stage, starend naar de regen buiten terwijl m'n broek en haar nog nat zijn en mascara overal zit behalve waar het hoort, lees ik jouw verhaal. Krijg je er een beeld van? ;)

Neee geweldig! Je bent goed bezig!! Heerlijk om even weekendje aan de kust te zijn. Dat klimgebeuren klinkt helemaal Pita, super gaaf! Wil graag foto's zien van je verfacties! Geniet geniet geniet.

koes

Milou

Pitaaaa! ben blij dat t goed gaat met je, en jeetje wat gaat de tijd snel als je als bijna op de helft zit!
Ben benieuwd naar de verhalen over t uitje met de kinderen, dat zal ze heel gelukkig maken!!!
dikke kus (nu even vanuit NL...jammer dat ik niet even theetje kon komen doen nu op de burghhardt van de bergh straat). geniet nog van alles daar!
PS: hoe kan jij van droog brood nog zovele energie hebben??? op de fot´s zie je er topfit uit!!! liefs

Rozemarijn

Pitaaaaa,

Je schrijft leuk!
Heb vandaag al je verhalen eens gelezen.
Nou ik ben weer thuis in Nederland hoor, wat gek is dit! Aan de ene kant heel fijn om familie en vrienden weer te zien maar wat mis ik het ook al, het leven daar is zo anders.. en de struik, ik zal hem nooit vergeten!!
Haha.

Geniet nog heeeel erg en tot in Nijmegen!
X Rozemarijn

Angélique....namens FIRE

Hallo Pita,
Zojuist al jouw verhalen uit Ghana in één keer gelezen.Ik heb er erg van genoten. blij dat je er zo van geniet al blijkt af en toe ook een beetje heimwee tussen je verhalen. Dit is helemaal niet erg. Hoort er gewoon bij. Geniet vooral van je tijd daar, van de natuur, de kindjes en vooral de sfeer. Ik ben zeer benieuwd naar de rest van je verslagen. Ik ga proberen het vanaf nu bij te houden. De Fireleden, waaronder ik zelf, zitten op dit moment een beetje in de lappenmand. Zelf ben ik een paar maande uit de roulatie i.v.m. een voetoperatie. Verder gaat alles hier goed. Wij maken ons op voor de zomer, ook al regent het op dit moment pijpestelen. Misschien wel gelukkig, want de natuur had het echt nodig.
Pita, geniet van je afrikaanse avontuur. Ik weet dat de sfeer daar heel apart is.
Groetjes van de FIRE-leden.
Angélique Peters-Dullaert

tosca

pita wordt ghanees!!!!
wat klinkt dit allemaal leuk piet:D
ben benieuwd naar de resultaten van de schilderingen!
geniet nog maar zoveel als je kan want hoewel het voor ons hier langzaam gaat , zal de tijd voor jou vliegen!
liefss

pien

Wow, wat een mooie verhaal. Als je nog tips weet voor leuke korte reisjes heb ik een leuke website gevonden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active